![]() |
"Artificial Landscape ― Luminous Crystal1" (2018) by Kim Jong-sook / Courtesy of Gallery Grimson |
Korean traditional landscape paintings that feature panoramic scenes sprung from both reality and artists' imaginations ― mountains punctuated by thick forests, soaring cliffs and water roaring down deep ravines ― have carved out a central spot in the centuries of Korean art history.
울창한 숲, 치솟는 절벽, 깊은 골짜기를 타고 내려오는 물 등 현실과 작가의 상상 속에서 우러나오는 파노라마 같은 한국의 전통 산수화는 수세기 동안 한국 미술사의 중심부로 자리매김해 왔다.
Artist Kim Jong-sook has played with these age-old visual conventions for nearly two decades by bringing the spellbinding landscape to life not through ink and brush but a constellation of sparkling Swarovski crystals peppering the canvas.
김종숙 작가는 약 20년 간 형형색색의 전통 기법으로 작업해 오며 잉크와 붓이 아니라 캔버스를 반짝거리게 하는 스와로브스키 크리스탈 기법으로 매력적인 풍경들에 생명을 불어넣었다.
Although the pieces may look like a mass of indistinguishable glitter from afar, when investigated in detail, they reveal Kim's painstaking work process, which involves applying each crystal onto the canvas by hand.
멀리서 보면 이 작품들은 사실상 분간이 어려울 정도의 쉴 새 없는 반짝거림으로 보일 수 있지만 자세히 보면 김 작가가 크리스탈을 손으로 하나하나 직접 붙여가며 오랜 기간에 걸쳐 완성한 작품이다.
Large-scale paintings can, therefore, take years to complete, contoured with more than a million different sized gemstones.
이런 이유로 규모가 큰 작품의 경우에는 백만 개 이상의 다른 크기의 원석들로 윤곽이 그려져 완성하기까지 몇 년이 걸릴 수 있다.
Her juxtaposition of Korea's visual tradition with present-day jewelry is influenced by her father, who was a master craftsman and owner of a lacquerware workshop in Seoul. Inspired by the glistening mother-of-pearl forming the patterns of traditional landscapes on his lacquered furniture, the 53-year-old artist decided to incorporate Swarovski crystals into her own artworks.
김 작가가 한국의 전통 기법과 오늘날의 보석을 접목한 것은 서울에서 공방을 운영했던 찰기 장인인 아버지의 영향을 받았다. 아버지가 옻칠한 가구의 반짝거리는 진주층이 무늬를 형성하는 것에서 영감을 받은 김 작가(53)는 스와로브스키 크리스탈을 자신의 작품에 담기로 결심했다.
KEY WORDS
■ feature 특징으로 삼다
■ spellbinding 마음을 완전히 사로잡는
■ investigate 자세히 살피다
■ indistinguishable 분간하기 어려운, 구별하기 어려운
■ gemstone 보석의 원석
■ mother-of-pearl 진주층
기사 원문 보기