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Posted : 2013-05-24 15:53
Updated : 2013-05-24 15:53

LG to expand Google TV lineup

LG Electronics TV chief Kwon Hee-won delivers a keynote speech at the 2013 Digital Cable TV Show on the southern resort island of Jeju, Friday.
Courtesy of LG Electronics

Top TV manufacturers to foster UHD TV market


By Kim Yoo-chul

LG Electronics plans to expand its television lineup that uses the Google Android platform as its alliance with the U.S. search giant generates tangible returns, said a senior company executive, Friday.

LG is currently the only company manufacturing TVs with built-in Google software. The company expects sales of its lineup of Google TVs to rise sharply.

"LG is currently selling Google TVs in the United States. As the collaboration has been effective to increase our brand awareness and has been yielding good returns, LG plans to roll out more models in more countries," the LG executive said at the Digital Cable TV Show on the southern resort island of Jeju.

The executive, who asked not to be identified, said its Google TVs were selling an average of 10,000 units per month in the United States.

"Consumers in Korea will see Google TVs manufactured by LG Electronics in the latter half," he said. The firm plans to unveil the same models in China following their release in Korea.

Consumers in Korea and China must buy separate set-top boxes to access content provided by Google on their TVs, although the executive said LG Electronics aims to standardize set-top boxes with its TVs in the future.

At a recent internal Google event, LG announced that its Google TV will receive an update to Jelly Bean in the third quarter of this year.

The main improvement promised by the upgrade is access to more apps originally designed to run on phones and tablets.

LG Electronics President and TV chief Kwon Hee-won said the sets will have a "3D Game Changer" that stimulates 3D effects with 2D games.

Creating new ecosystem

At the forum organized by the Korea Cable Television and Telecommunications Association (KCTA), Samsung Electronics, the world's top TV producer, said it will closely partner with its biggest rival LG Electronics and the local cable TV industry to grow the market for ultra high-definition (UHD) TVs.

Major TV manufacturers are investing in UHD TVs as convergence between software and hardware is pushing consumers to experience more vivid content on brighter and large-sized screens. UHD TVs are four times brighter than TVs that support full HD.

To that end, Samsung struck a memorandum of understanding (MOU) with five local cable channels including C&M and CJ HelloVision to find more content for UHD TVs.

This is the first time that the world's biggest TV maker Samsung has teamed up with local cable channels to proliferate the UHD TV market.

"We expect more broadcasting services that offer qualified UHD content to come. Samsung won't hesitate to expand alliances with broadcasting and telecommunications companies," said Lee Kyung-shik, an executive vice president at Samsung's visual display division.

While Samsung forecasts cable channels may be able to provide UHD content in about a decade, physical media (Blu-Ray codecs) are likely to be available prior to cable content.

"Streaming media is the more likely candidate that can deliver UHD content at the earliest. Again, Samsung is looking for partners to offer the content in the next couple of years," said an industry official.

LG president Kwon has sided with Samsung by insisting the government, the broadcasting industry and the content industry should work together to expand content, build broadcasting systems and develop products in order to lead the UHD market.

"The UHD market is a totally different market that hasn't been seen before. The key phrase is ‘money talks.' Upon cash flow and the amount of revenue, the level of business partnership is going to be decided," Kwon said.

관련 한글 기사

LG전자, 구글 TV 라인업 확대

LG전자가 구글과의 협업관계를 강화한다. 구글 TV라인업을 확대하기로 했기 때문.

최근 래리페이지 구글 최고경영자(CEO)와 LG전자 구본준 CEO가 국내에서 만나 구글의 차기 레퍼런스폰인 가칭 ‘넥서스5’ 와 ‘구글-LG OLED TV’ 등의 분야에서 양사간의 협력을 강화하기로 하면서 밀월관계가 깊어지고 있다.

24일 LG전자의 한 관계자는 “구글 TV라인업을 확대할 것”이라며 “현재 미국에만 출시가 되어 있는데 미국내 판매가 월 1만대를 상회하는 등 반응이 좋아 출시국가를 확대할 계획을 가지고 있다”고 밝혔다.

이 관계자는 이어 “일단 국내에는 하반기에 구글 TV를 출시할 예정이고 그 다음 국가는 중국이 될 것”이라며 “출시국가가 확대됨에 따라 큐 보이스 (Q-Voice)기능을 지원하는 언어도 현재의 10여개에서 꾸준히 늘려갈 것”이라고 덧붙였다.

그는 그러나 국내에 출시될 구글 TV의 판매 목표등 구체적인 사업 계획에 대해서는 밝히지 않았다.

LG전자는 구글과 TV부문에서 오랜 기간 전략적 파트너쉽을 유지해왔다. 회사는 지난해 6월 47인치 및 55인치 구글TV를 각각 190만원대 및 260만원대로 출시해 판매했다. 이후 LG 구글TV는 지난해 11월 업계 최초로 ‘구글TV 3.0’을 적용하는 등 사실상 구글TV의 ‘레퍼런스 TV’ 역할을 해왔다.

판매 성과도 예상을 웃돌았다.

다른 LG전자 관계자는 “LG 구글TV는 당초 예상보다 두 배 가량 더 팔렸다”고 전했다. LG전자는 2013년형 구글TV를 출시하며 기존 47인치, 55인치에 더해 42, 50, 60인치로 다양한 크기의 제품을 선보이기도 했다.

그는 LG와 구글의 파트너십에 대해 “LG가 구글의 ‘리딩 파트너’ 역할을 계속 해 왔다”며 “중요한 것은 파트너십을 꾸준히 유지해 엔지니어들간, 기획자들간 파트너십이 굉장히 좋다는 것”이라고 설명했다.

한편 권희원 LG전자 HE사업본부장(사장)이 “울트라HD(UHD) TV 시대는 급격히 다가오는데, 고객을 만족시킬 수 있는 콘텐츠는 부족하다”며 새 환경에 대처하는 케이블 업계와 TV산업의 협력을 강조했다. 

권희원 사장은 24일 제주도 해비치호텔에서 열리고 있는 2013 디지털케이블쇼에 참석, ‘미래를 여는 기술’이라는 주제로 기조연설에 나섰다. 

권 사장은 이날 연설에서 “스마트 시대가 열리며 TV산업 환경이 급격하게 변화했다”며 “UHD TV 시대가 빠르게 올 것”이라고 강조했다.

지상파나 위성방송, IPTV의 경우 UHD TV로 나아가기 위해서는 새로운 기술 표준을 마련하고, 새 표준에 맞는 송수신 장비가 필요할 뿐 아니라 UHDTV를 위한 채널도 추가로 마련해야 하는데, 현재 케이블TV는 이미 충분한 요건을 갖췄다는 것이다. 

‘콘텐츠 부족’ 해결을 위한 움직임도 구체화되고 있다. 현재까지 케이블TV가 내놓은 UHD 콘텐츠는 전무한 상황이다. 때문에 UHD 방송이 활성화되지 않은 것은 ‘킬러 콘텐츠’가 부재한 탓이라는 지적이 나온다.

삼성전자와 LG전자는 24일 CJ 헬로비전, 티브로드, 현대HCN, C&M, CMB 등 5대 케이블 사업자와 스마트TV를 통한 UH 방송서비스사업 의향서를 체결했다. UHD 방송 활성화를 통한 상호협력으로 ‘스마트 시대’의 선두주자로 나서겠다는 전략적 협력이다.



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