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Posted : 2012-06-22 18:50
Updated : 2012-06-22 18:50

Lies, false accusations hamper fighter jet program


F-35 fighter jet

By Lee Tae-hoon

The country’s fighter jet procurement project is facing a major stumbling block as groundless rumors and false accusations spread fast enough to convince politicians of both the ruling and opposition parties to believe “something is fishy.”

The upsetting truth is that few pay attention to the rationale behind the need to introduce advanced new jets and what is behind an intensifying negative campaign mounted by anti-American, anti-Lee Myung-bak administration figures and anonymous sources.

As soon as the state-run Defense Acquisition Program Administration (DAPA) announced a plan to reopen the bid to acquire 60 new jets with a budget of 8.3 trillion won ($7.2 billion), rumors circulated that it was a conspiracy to change the rules in favor of U.S. defense giant Lockheed Martin.

The fact is that in order to observe the law, DAPA had no choice but to delay the project for three weeks after finding out Tuesday that two of the three competitors, Lockheed Martin and European Aeronautic Defense and Space Company (EADS), failed to meet document requirements.

DAPA made it clear that it is mandatory for all bidders to submit the Korean version of their proposal during an explanatory session in front of reporters, Air Force officials and industry representatives and stipulated the rule in the its request for proposal (RFP).

However, only Boeing, which won the two previous fighter jet programs, abided by the instruction, while the two others neglected to translate crucial information, such as technology transfer and price.

“In case of a discrepancy between the Korean and English language text, the Korean version shall prevail,” a top DAPA official said Friday.

“We had to request the resubmission of their proposals in order to avoid a possible legal dispute over the interpretation of the text in accordance with the law.”

Another senior official pointed out that his agency notified all three bidders that there will be no revision of the RFP, but malicious rumors spread that Seoul will eliminate requirements to submit information about the cost and the degree of technology transfer.

He noted that media outlets went as far as claiming that Lockheed Martin did not submit any documents about the two crucial pieces of information mandated in the RFP but that is also totally baseless.

“We have no reason to give favors to one party or another whether it is an American company or not,” he said asking for anonymity. “However, an anti-American sentiment and hostile feelings against DAPA head Noh Dae-lae and President Lee Myung-bak appear to have gained momentum to hamper the procurement deal.”

Air Force officials also lament the current situation, saying the government will likely have no choice but defer the project for two to three years for its failure to dispel the spread of false information about the fighter jet program.

“We don’t care who wins the project anymore as all three competing jets meet our requirements,” a senior Air Force Official said. “But it is of the utmost importance to procure them in time as most of the country’s some 250 aging F-4 and F-5 jets will be decommissioned by 2020.”

He warned that pilots of the F-4s and F-5s will end up becoming administrative staff as the country will soon begin to lose about 20 fighters, or a battalion-size Air Force unit, per year.

“A large number of pilots will end up becoming office workers if Korea begins to receive new jets after 2020,” he said.

Under the current plan, Seoul will sign a deal by the end of this year and new jets will be delivered here from 2016 through 2020.

Rumors are rampant that President Lee has made a secret deal with the United States to purchase Lockheed Martin’s F-35, the only fifth-generation stealth fighter available in the market, in return for unsolicited favors.
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난무한 억측에 FX사업 본질 왜곡돼

온갖 억측과 확인되지 않은 소문들이 떠돌면서 FX-3차 차세대 전투기 사업이 첫 출발부터 삐걱거리기 시작했다.

이해찬 민주통합당 대표 등 여야 정치인들 또한 차기 전투기 선정이 졸속과 특혜 논란 속에 있다며 이번 FX 사업을 차기 정부로 넘겨야 한다는 목소리를 점점 높여가고 있다.

특히, 일부에서는 FX 사업 참여를 제안한 복수의 업체들이 한글본을 일부 누락하는 등 제안서 제출 요건을 충족하지 않아 방위사업청이 19일 사업 재공고를 내자 특정 후보 기종에 특혜를 주기 위한 전략이 아니냐며 비판의 수위를 높이고 있다.

그들은 방위사업청이 25일 사업설명회를 다시 열어 F-35를 제안한 미국의 록히드마틴이 유리한 방법으로 입찰제안요청서(RFP)을 수정 RFP에 가격과 기술이전 내용을 담아야 한다는 내용을 삭제한 후 재 배포 할거라는 주장하고 있다.

하지만 이에 대해 백윤형 방사청 대변인 등 방위사업청 관계자들은 이미 사업참여 업체들에게는 RFP에 변경이 없다는 것을 통보했고 RFP 수정, 사업전면 재검토 등 소문은 전혀 근거가 없는 사실이 아니라고 말했다.

대변인은 방사청이 서류미비 업체에게 번역본을 준비할 시간을 주기 위해 사업일정을 3주간 절차에 따라 지연했을 뿐이라며 F-35의 현지 평가를 3기종 중 제일 뒤로 변경하는 방안은 검토 중이기는 하지만 사업자체를 원점에서 다시 시작할 계획이 없다고 밝혔다.

한 방위사업청 고위관계자는 “한글과 영문의 해석에 차이가 있을 경우에는 한글을 우선 적용한다”고 규정이 되어 있는 만큼 추후 법적 논쟁을 피하기 위해서도 한글본 제출은 필수라고 말했다.

FX 사업은 F-4, F-5 등 대부분 1960년대, 1970년대 도입된 약 250대의 노후기종들이 2020년이 되면 대부분 퇴역할 예정이어서 심각한 전투기 대수 부족 문제가 예상 돼 2007년 소요가 결정한 이후 5년간 사전준비를 한 사업이다.

한 공군 관계자들은 “2010년대 중반 이후부터는 한 대대 규모인 20여대의 노후 기종들이 퇴역할 예정이어서 상당 수 파일럿들이 운영할 비행기가 없어 행정업무를 할 위기에 처했다”며 무성한 근거 없는 소문으로 인해 사업이 지연될 것을 우려하고 있다.

공군은 “국회에서도 여•야가 그 필요성을 인정하여 2012년 예산에 F-X 사업비용을 반영함으로써 정상적인 사업추진을 결정한 사업”인데도 불구하고 “전투기 전력 확보의 시급성이 정치논리와 근거 없는 논쟁으로 잊혀져 가고” 있다며 아쉬움을 표현했다.


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