![]() |
By Jung Sung-ki
Korean Air, the national flag carrier, has been selected as the preferred bidder to develop a domestic medium-altitude unmanned aerial vehicle (UAV), according to the Defense Acquisition Program Administration (DAPA) Monday. KAL defeated Korea Aerospace Industries (KAI).
The selection was made during DAPA's defense procurement meeting Sept. 7, an agency official said.
About 30 UAVs will be deployed in the Army's division-level units beginning 2014, as part of efforts to boost the country's intelligence-gathering, surveillance and reconnaissance capabilities in tandem with the planned transition of wartime operational control from the United States to South Korea in 2015.
About 30 billion won ($26 million) will be spent to develop the UAV, said the official.
The DAPA and Korean Air's aerospace division are consulting over the final requirements for the division-level UAV, the official said, requesting not to be identified.
The company offers its KUS-9 model made of carbon-fiber reinforced plastic.
The aircraft is said to have a boom-mounted tail and lands by flying into a net at a speed as low as 90 kilometers per hour.
The KUS-9 has a service ceiling of four kilometers and a maximum speed of 200 kilometers per hour. It has an endurance of six hours and a maximum range for communications of 60 kilometers.
The DAPA scrapped the Specialization and Departmentalization System in 2008. The system limited non-defense companies's participation in defense procurement contracts.
Since the rule change, Korean Air has successfully entered the military aircraft market, in particular the UAV sector, which had been monopolized by KAI.
Last June, the firm was selected by the Agency for Defense Development, to research and develop a concept of an indigenous unmanned combat aerial vehicle (UCAV) for the exploratory research and development phase.

[단독] 대한항공, 사단급 무인 정찰기 개발업체 선정
정성기 기자
대한항공이 한국항공 우주산업(KAI)을 제치고 사단급 무인정찰기 개발 업체로 선정됐다.
방사청 관계자에 따르면 지난 7일 비공개 방위사업 추진회의에서 대한항공이 사단급 무인정찰기 개발 우선 협상 대상자로 결정됐다고 확인했다.
약 30기의 사단급 무인기가 2014년부터 실전배치 될 예정이다. 2015년 전작권 전환에 맞춰 우리군의 정보수집, 감시 및 정찰 능력을 강화하는 노력의 일환이다.
약 300억원의 개발 예산이 투입될 예정이다.
한 방사청 관계자는 “방사청과 대한항공 측은 현재 사단급 무인정찰기 개발에 대한 세부적인 논의를 진행하고 있다”고 말했다.
대한항공은 탄소강화 섬유 플라스틱 소재로 만든 KUS-9이라는 사단급 무인 정찰기 모델을 제시하고 있다. 시속 90키로의 최저속도로 비행 가능하며 4키로 상공에서 작전 수행 가능한 것으로 알려진다. 최대속도는 시속 200키로이며 작전반경은 60키로, 체공 시간은 6시간으로 알려진다.
방사청이 지난 2008년 전문화 계열화 제도를 폐지한 이후 대한항공은 그군 군용기 시장을 독점해 오던 KAI를 제치고 무인기를 비롯한 군용기 시장에서 주도권을 지는 모습이다.
지난 6월 대한항공은 UCAV라 불리는 공격형 무인기 탐색개발업체로 선정됐다. 지난 2008년에는 KAI를 제치고 중고도 무인기 개발 업체로 선정된 바 있다.